EKOSCAN Innowacja i Rozwój Sp. z o.o.
Małżonkowie mają podwójny limit ulgi termomodernizacyjnej
- Szczegóły
Ulga termomodernizacyjna jest korzystna dla małżonków. Jednak bardzo ważną kwestią jest to, na kogo wystawiona jest faktura dokumentująca poniesione wydatki na ocieplenie lub modernizację. Limit trzech lat dotyczy tylko jednego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a można ich mieć kilka - aż do wyczerpania limitu ulgi. Eksperci podpowiadają, jak najkorzystniej skorzystać z odliczenia.
Ulga termomodernizacyjna obowiązuje w naszym systemie podatkowym od 1 stycznia 2019 r. Choć jest ciekawym rozwiązaniem prawnym, pozwalającym sporo zaoszczędzić i określone wydatki odliczyć od dochodu, wciąż jest mało znana. Dlatego, zwłaszcza w sytuacji kryzysu energetycznego i poszukiwania możliwości oszczędzania warto o niej przypomnieć.
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku.
Dla kogo ulga modernizacyjna?
Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19 proc. stawki podatku (liniowo) oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Przez budynek mieszkalny jednorodzinny należy rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku.
Z kolei, przedsięwzięcie termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcie w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Nabór wniosków o Grant KATOWICE
- Szczegóły
Szanowni Grantobiorcy,
Biuro Zarządzania Energią przekazuje informację dotyczącą składania wniosku o udzielenie grantu w ramach projektu „Poprawa jakości powietrza w Katowicach poprzez wymianę systemów grzewczych opalanych węglem w budynkach jednorodzinnych”.
W związku z przystąpieniem Państwa do projektu pn. Poprawa jakości powietrza w Katowicach poprzez wymianę systemów grzewczych opalanych węglem w budynkach jednorodzinnych", informuję, że od dnia 30.08.2022 r. trwa ciągły nabór wniosków u udzielenie grantu, którego złożenie jest warunkiem koniecznym do zawarcia umowy z miastem, złożenia wniosku o płatność, a ostatecznie do wypłaty grantu.
Mając na uwadze umożliwienie Państwu terminowego złożenia wniosku o płatność (zgodnie z regulaminem wnioski o płatność złożone po terminie 30.04.2023 nie będą rozpatrywane), Biuro Zarządzania Energią wyznacza wstępny termin na złożenie wniosków o udzielenie grantu do dnia 30.11.2022 r
Wnioski należy składać do Punktu Obsługi Grantobiorców w Miejskim Centrum Energii
40-098 Katowice ul. Młyńska 2b
- w poniedziałki w godzinach 15:00 - 17:00
- w czwartki w godzinach 11:00 -17:00.
W dni robocze w godzinach pracy Urzędu obsługa Grantobiorców odbywa się dodatkowo poprzez kontakt e-mailowy:
W przypadku rezygnacji z udziału w projekcie konieczne jest złożenie w Urzędzie podpisanego przez wszystkich Grantobiorców odpowiedniego oświadczenia (do pobrania)
Ponadto nadmieniam, iż zakres przedsięwzięcia niskoemisyjnego wykazanego we wniosku o udzielenie grantu winien być taki sam, jak w otrzymanym przez Państwa piśmie dot. umieszczenia Grantobiorcy na liście projektu.
Na zmiany zakresu rzeczowego projektu Grantobiorca musi uzyskać zgodę od Grantodawcy, przy czym zmiany te nie mogą zwiększyć kwoty grantu (określonej ww. piśmie) oraz nie mogą wpływać na osiągnięcie wskaźnika produktu i rezultatu projektu.
Dodatkowy nabór wniosków w ramach projektu pn. Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca
- Szczegóły
OGŁOSZENIE O DODATKOWYM NABORZE WNIOSKÓW w ramach projektu pn. Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca”, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Osi Priorytetowej IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.6 Czyste Powietrze, Poddziałanie 4.6.1 Czyste Powietrze – konkurs (typ 1 projektu Wymiana/modernizacja indywidualnych źródeł ciepła) – formuła grantowa.
Wnioski w naborze dodatkowym (uzupełniającym) można składać do 31 grudnia 2022 roku lub do wyczerpania wolnych miejsc.
O kolejności rejestracji wniosku będzie decydowała data wpływu wniosku. do Urzędu Miejskiego/Operatora Programu.
Wnioski będzie można składać:
W Wydziale Ekologii i Gospodarki Odpadami Urząd Miejski w Sosnowcu, ul. Mościckiego 14, I p. pok. 105, 106,107. Tel. 32 296 08 24;
Pon. 7.30 do 18.00
Wt. – Czw. 7.30 do 15.30
Pt. 7.30 do 13.00
Ponadto w każdą środę u Operatora Programu w Urzędzie Miejskim Aleja Zwycięstwa 20, Sosnowiec BOI stanowisko nr 3, parter.
Nowela ustawy ws. świadectw energetycznych domów i mieszkań - do prezydenta
- Szczegóły
Charakterystyki energetyczne przekazane przed dniem wejścia w życie ustawy zachowają ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone - przewiduje jedna z przyjętych przez Sejm poprawek Senatu do noweli ustawy ws. świadectw energetycznych domów i mieszkań. Zmiany w ustawie dotyczą wymagań związanych z kontrolą systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji.
Chodzi o nowelizację ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz prawa budowlanego. Dostosowuje on polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej w sprawie charakterystyki energetycznej budynków. Nowe rozwiązania wynikają również z konieczności poprawy skuteczności obecnego systemu oceny efektywności energetycznej budynków w Polsce.
Sejm przyjął dwie z czterech zaproponowanych przez Senat poprawek. Jedna z popartych zmian zakłada, że świadectwa charakterystyki energetycznej przekazane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zachowują ważność przez okres, na jaki zostały sporządzone. Sejm nie poparł z kolei poprawek, które jednoznacznie przesądzały, że wskazanie adresu poczty elektronicznej jest obligatoryjnym elementem wniosku o wpis do wykazu osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.
Świadectwo energetyczne - co się zmieni?
Zmiany w ustawie dotyczą wymagań związanych z kontrolą systemów ogrzewania i systemów klimatyzacji. Rozszerzają zakres systemów objętych obowiązkiem kontroli do systemów o mocy ponad 70 kW. Kolejna nowość to powszechny dostęp do podstawowych informacji zawartych w świadectwach charakterystyki energetycznej, które znajdują się w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków.
Ubóstwo energetyczne
- Szczegóły
Jednym z niezbędnych elementów naszego życia jest energia. Ułatwia je oraz stwarza komfortowe warunki zarówno do pracy jak i odpoczynku. Energia jest niezbędna do podstawowych czynności tj. przygotowania posiłków, podgrzania wody czy ogrzewania mieszkania. Obecnie jednak gospodarstwa domowe mają coraz większą trudność w zaspokajaniu swoich potrzeb energetycznych i przeznaczają na to dużą część swojego budżetu.
Na przestrzeni lat 2010-2020 obserwowalny jest ciągły wzrost cen energii sięgający około 20%. Z opracowanego przez Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO) raportu wynika, że koszty wytwarzania i cen na energię elektryczną w Polsce będą nieprzerwanie rosły. Przeprowadzone analizy wskazują na nieunikniony, bezwzględny wzrost kosztów produkcji energii. Biorąc pod uwagę najbliższe 10 lat istnieje ryzyko nawet dwukrotnego wzrostu cen w przypadku energii elektrycznej. W odniesieniu do cen pozostałych paliw, wykorzystywanych głównie do produkcji ciepła, zmiany mogą nie być aż tak duże, ale również w większości przypadków obserwowany będzie ich wzrost. Dochodzenie do w pełni rynkowych cen energii oraz niwelowanie różnic pomiędzy kosztami i cenami wpłynie na wzrost wysokości taryf dla wszystkich grup odbiorców, w tym także gospodarstw domowych. Wpłynie to na zwiększenie ponoszonych przez gospodarstwa domowe wydatków na energię elektryczną i ogrzewanie, co może rzutować na zwiększenie liczby ubogich energetycznie.
Strona 16 z 83