EKOSCAN – Twój partner w walce o czyste powietrze i efektywną energię

Ekoscan Innowacja i Rozwój Sp. z o.o. to zespół ekspertów w zakresie ochrony środowiska, efektywności energetycznej i gospodarki odpadami. Od lat skutecznie wspieramy mieszkańców, samorządy i przedsiębiorców w realizacji projektów ograniczających niską emisję oraz poprawiających jakość powietrza.

Kompleksowa obsługa programów grantowych

Działamy jako operator programów grantowych w wielu gminach. Oferujemy pełne wsparcie - od przygotowania dokumentacji po rozliczenie inwestycji - w takich programach jak:

  • Czyste Powietrze
  • Mój Prąd
  • Moje Ciepło
  • Niska Emisja
  • Lokalne i regionalne programy dotacyjne

Pomagamy w wymianie źródeł ciepła, montażu instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i przeprowadzeniu termomodernizacji.

OZC i audyty energetyczne – rzetelna dokumentacja techniczna

Wykonujemy:

  • Obliczenia Zapotrzebowania na Ciepło (OZC) - wymagane w procesie ubiegania się o dotacje
  • Audyty energetyczne – identyfikujące realne możliwości oszczędności energii
  • Świadectwa charakterystyki energetycznej - zgodnie z Dyrektywą Budynkową UE

Nasze opracowania są zgodne z aktualnymi normami i wymaganiami instytucji finansujących.

Dlaczego EKOSCAN?

  • ✅ Realizujemy inwestycje proekologiczne od A do Z
  • ✅ Obsługujemy osoby fizyczne, JST i firmy
  • ✅ Działamy skutecznie, terminowo i zgodnie z przepisami
  • ✅ Łączymy wiedzę techniczną z doświadczeniem projektowym

Zadbaj o czyste powietrze w swojej gminie. Zainwestuj w nowoczesne rozwiązania energetyczne i skorzystaj z dotacji. Z EKOSCAN zrobisz to sprawnie i bezpiecznie.

👉 Skontaktuj się z nami: biuro@ekoscan.pl 
📞 Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Polska wciąż jest jednym z krajów Unii Europejskiej z najgorszą jakością powietrza. Maksymalne średnioroczne stężenia pyłów zawieszonych były niemal dwukrotnie wyższe niż dopuszczalne. Według Najwyższej Izby Kontroli, działania stosownych ministerstw, ale także samorządów wojewódzkich i gminnych (z wyjątkiem nielicznych przypadków) były daleko niewystarczające. Przygotowany w lutym przez Ministra Energii projekt rozporządzenia dotyczący wymagań jakościowych dla paliw stałych, w ocenie NIK zabezpiecza w znacznie większym stopniu interesy lobby węglowego, niż dążenie do ochrony Polaków i środowiska naturalnego przed negatywnymi skutkami zanieczyszczenia powietrza. Z danych Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że rocznie z powodu zatrutego powietrza (z uwagi na oddziaływanie PM2,5) umiera ponad 46 tys. ludzi. NIK alarmuje: osiągnięcie wymaganych poziomów redukcji emisji pyłów i benzo(a)pirenu z sektora komunalno-bytowego, przy obecnym tempie działań, może zająć w skali poszczególnych województw objętych kontrolą od 24 do niemal 100 lat.

Polska nadal jest na szarym końcu Unii Europejskiej jeśli chodzi o jakość powietrza - alarmuje NIK. Wskazuje na brak skutecznych działań ze strony kluczowych resortów - środowiska oraz energetyki. Najpilniejsze w jej ocenie jest eliminowanie stosowania paliw stałych m.in. w nowo powstających obiektach.

Najwyższa Izba Kontroli przygotowała kompleksowy raport dotyczący ochrony powietrza przed zanieczyszczeniami. Przeanalizowała w niej różne działania podejmowane na różnych szczeblach - od centralnego po gminny. Kontrola objęto lata 2014 - 2017. - Jakość powietrza to jeden z kluczowych elementów wpływających na jakość i długość życia - podkreślał prezes NIK Krzysztof Kwiatkowki. Zaznaczając równocześnie, że niezapewnienie obywatelom powietrza spełniającego standardy jakości, narusza ich przepisów konstytucji.

Polskie powietrze poza standardami UE

Jak wskazano w raporcie, mimo że w ciągu kilkudziesięciu lat zmniejszyło się zanieczyszczenia powietrza w Polsce , nadal jego jakość dalece odbiega od standardów UE. Wskazano, że pod względem zanieczyszczenia m.in. rakotwórczym benzo(a)pirenem (B(a)P) Polska w 2015 r. zajmowała niechlubne pierwsze miejsce w UE.

Prezes NIK, omawiając raport zaznaczył, że w Polsce praktycznie nie ma miejsc w których nie ma problemu ze smogiem. Najgorsza sytuacja - co potwierdziła kontrola jest na południu kraju - w województawach śląskim i małopolskim. Najlepsza na północy, choć najczystsze pod tym względem jest województwo podlaskie. - Ale też z wykluczeniem Białegostoku - dodał Kwiatkowski.

Na czarnej top liście miast z największym zanieszczeniem powietrza Kraków, Opoczno, Nowa Ruda, Nakło nad Notecią, Starogard Gdański, Warszawa czy Nowy Tomyśl.

- W samej Polsce z powodu zanieczyszczenia powietrza rocznie przedwcześnie umiera ok. 46 tys. osób, czyli mniej więcej tyle ilu mieszkańców Kołobrzegu. Koszty materialne są także ogromne. Tylko na obszarze pięciu województw objętych kontrolą, i tylko w zakresie odziaływanie pyłów o średnicy mniejszej niż 2,5 mikrometra, to ok. 12,6 mld zł w skali roku - dodał szef NIK.

Ogrzewanie węglem? Konieczne pilne działania

NIK równocześnie proponuje wprowadzenie rozwiązań, które mogłyby skutecznie poprawić sytuację. Dzieli je jednak na te, które powinny zostać wprowadzone natychmiast i te, które mogą być wprowadzane w skali kilku lub nawet kilkudziesięciu lat.

Zdaniem kontrelerów niezwłocznie władze państwa powinny wyeliminować możliwość stosowania paliw stałych w nowo powstających obiektach, budynkach, znajdujących się w pobliżu zasięgu sieci ciepłowniczych i gazowych.

W ciągu 5 -10 lat proponują natomiast wprowadzenie obowiązku podłączania istniejących już budynków do sieci ciepłowniczych lub gazowych - oczywiście jeśli istnieją ku temu możliwości techniczne.

W dalszej perspektywie 20, 30 lat proponują wprowadzenie całkowitego lub częściowego - np. w regionach najbardziej narażonych na występowanie smogu - ograniczenia w stosowaniu paliw stałych w sektorze komunalno-bytowym. NIK zastrzega równocześnie, że takie rozwiązanie wymaga wsparcia systemu inwestycyjnego i rekompensat z tytułu zwiększonych kosztów ogrzewania, wynikających z innych źródeł ciepła.

Zwiodło m.in. Ministerstwo Środowiska

NIK negatywnie ocenia m.in. działania Ministerstwa Środowiska i to w różnych aspektach. Zdaniem kontrolerów resort nie podejmował aktywnych, adekwatnych do skali problemu działań na rzecz kształtowania polityki ochrony powietrza .

Wśród największych grzechów MŚ wymieniają m.in. brak kompleksowej analizy sytuacji z uwzględnieniem kluczowych informacji do zaplanowania działań naprawczych, brak ram prawnych dla stosowania jednolityczh standardów sporządzania programów ochrony powietrza - POP (chodzi m.in. o nieokreślenie obowiązku zamieszczania w POP elementów pozwalających na oceną prawidłowości i skuteczności działań), oraz niewystarczające działania w celu zapewnienia spójności i ciągłości źródeł finansowania zadań związanych z ograniczaniem niskiej emisji.

Jak wynika z raportu zaniechania resortu wykorzystywały poszczególne województwa. I tak np. województwo śląskie z uwagi na niejednolitą metodykę określania efektów ekologicznych prowadzonych regionalnych POP dysponowało danymi niewspółmiernymi do faktycznie osiaganych efektów ekologicznych. W innych województwach - mazowieckim, łódzkim w ogóle ich nie określano, więc też nie gromadzono danych o stopniu realizacji programów.

Efekt - NIK podkreśla, że przy bieżącym tempie działań naprawczych, osiągnięcie wymaganych poziomów redukcji emisji szkodliwych substancji, może w zależność od województw zająć od 24 do nawet 100 lat.

W ocenie kontrolerów błędem było też włączenie programu KAWKA dotyczącego wymiany starych urządzeń grzewczych na paliwo stałe do programu REGION. Wskazują przy tym na kluczowe zmiany - program KAWKA zapewniał możliwość dofinansowania inwestycji nawet w 90 proc., program REGION oferuje dofinansowania w postaci pożyczki. - To zdecydowanie zmieniło zasady dostępności tych środków i możliwości ich pozyskiwania - nadmieniono w raporcie.

Dla Ministerstwa Energii ważniejszy sektor węglowy niż obywatele

W ocenie NIK także działalność ministra energii była niewystarczająca i nieadekwatna do skali problemu. Kontrolerzy odnoszą się bezpośrednio do projektu rozporządzenia o dopuszczalnych parametrach paliw stałych, które w ich ocenie nie chroni należycie obywateli i środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami. Zwracają też uwagę, że wprowadzona taryfa antysmogowa na energię elektryczną nie gwarantuje niższych kosztów ogrzewania, bo mieszkania ogrzewa się nie przez osiem godzin ale cały czas.

Resort - jak dodają - w swoich propozycjach „zabezpiecza w znacznie większym stopniu sektor węglowy, aniżeli uwzględnia dążenia do ochrony obywateli i środowiska naturalnego przed negatywnymi skutkami zanieczyszczeń powietrza”. Takim przykładem według kontrolerów są właśnie dopuszczalne parametry paliw stałych uwzględniające - jak dodają - w pierwszej kolejności „możliwości krajowego rynku węglowego”.

Kolejnym problemem, na który wskazują, jest to, że parametry paliw stałych proponowane dla gospodarstw domowych są gorsze niż te w przypadku przedsiębiorstw korzystających ze specjalnych narzędzi, redukujących zanieszczyszczenie.

NIK pozytywnie ocenia ministra przedsiębiorczości

Izba, w swoim raporcie pozytywnie natomiast oceniła resort przedsiębiorczości. Chodzi o przygotowanie w terminie rozporządzenie w sprawie wymagań dla kotłów na paliwo stałe.

W ocenie NIK wymaga ono jednak uzupełnienia, bo istnieje luka, która może prowadzić do obrotu urządzeniami niespełniającymi przewidzianych parametrów i - jak zaznaczono - takie działania, mające na celu nowelizację podjęto.

- Chodzi o wprowadzenie definicji kotła na paliwo stałe. W gospodarstwach domowych mogą być używane również inne urządzenia, w których spala się paliwo stałe - np. do ogrzewania wody - przypomniał prezes NIK.

NIK o ochronie powietrza przed zanieczyszczeniami cz. I

NIK o ochronie powietrza przed zanieczyszczeniami cz. II

Źródło: NIK

Ekoscan Innowacja i Rozwój Sp. z o.o.
ul. Karola Miarki 2F
41-940 Piekary Śląskie

tel. 48 600 243 782
tel. 48 570 700 606
biuro@ekoscan.pl

NIP: 6452542004
KRS: 0000542593
REGON: 360731383

Godziny pracy biura:
poniedziałek – piątek
od 8:00 do 16:00

Kapitał zakładowy: 5 000,00 PLN
Sąd Rej. w Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

Bank Śląski S.A.
06 1050 1230 1000 0090 3054 3905

Dotacje unijne i krajowe na rzecz ochrony środowiska

W trosce o ochronę środowiska i czyste powietrze, stworzono szereg programów unijnych oraz krajowych, których celem jest wsparcie niezamożnych gospodarstw domowych we wspólnych staraniach o przestrzeganie Ecodesignu (Ekoprojektu), a także założeń gospodarki niskoemisyjnej. Dbając o rozprzestrzenienie idei korzystania z odnawialnych energii i uświadamianie społeczeństwa w zakresie zanieczyszczeń powietrza Unia Europejska oferuje znaczące dofinansowania programów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w danym województwie. Programy takie jak:  STOP Smog, Mój Prąd, Moje ciepło, Czyste Powietrze oraz Program ochrony środowiska realizowane są jako programy krajowe ze wsparciem finansowym WFOSiGW oraz NFOSiGW.

Podstawowym celem firmy EKOSCAN jest świadczenie wysokiej jakości usług i poszukiwanie rozwiązań biznesowych odnoszących się do założeń zrównoważonego rozwoju. Podejmowane przez firmę działania realnie przekładają się na ochronę środowiska, dzięki konkretnym planom  ograniczania niskiej emisji, przeprowadzaniu inwentaryzacji źródeł ciepła i audytu energetycznego . Fachowe podejście doświadczonego już zespołu stanowi podstawę wkładu we wspólną walkę o czyste powietrze, tym samym o ochronę środowiska. Dbając o odbiorcę, a także o środowisko, EKOSCAN kompleksowo realizuje założenia Ecodesignu, dotyczące kotłów na paliwo stałe, co stanowi nowe wytyczne obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2020 roku.

Zgodnie z założeniami zrównoważonego, Ecodesign oferuje pomoc w działaniu mającym na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, dzięki specjalizowaniu się w ochronie środowiska, a także energetyce. ECOSCAN wspiera w realizacji programu ochrony środowiska – pomoże uzyskać środki na działania mające pozytywny wpływ na jakość powietrza.

Plan gospodarki niskoemisyjnej

Plan gospodarki niskoemisyjnej to dokument strategiczny. Przedstawia dane zużycia energii na konkretnym obszarze i wskazuje, jaki poziom zużycia planuje się osiągnąć po wprowadzeniu koniecznych zmian. To w nim wyznaczone są działania, które umożliwiają rozwój gospodarki konkretnego terenu w gospodarkę niskoemisyjną.

Cele Planu gospodarki niskoemisyjnej

W Planie znajdują się te cele, które obejmują ograniczenie zużycia energii przez osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz rozwój energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania mają na celu poprawienie jakości powietrza. W spisie celów i pomysłach na ich przeprowadzenie powinny być wyodrębnione priorytety. Konkretne realizacje muszą być dostosowane do realnych potrzeb. Należy również uwzględnić ważne aspekty finansowe oraz organizacyjne.

W tworzeniu Planu gospodarki niskoemisyjnej należy pamiętać o tym, że nie jest to skończony dokument. Z każdym rokiem należy wprowadzać do niego poprawki – oceniać podjęte już działania, przekształcać inne w razie potrzeby lub wprowadzać nowe pomysły.

Kolejnym cennym w tym temacie działaniem jest przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł ciepła. Polega ona na zapoznaniu się ze sposobem ogrzewania budynków na danym obszarze. Inwentaryzacja ta daje informacje do zaplanowania prac związanych z modernizacją i wymianą pieców i kotłów. To natomiast przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji spalin, która negatywnie wpływa na stan zdrowia mieszkańców.

Przykładowymi realizacjami Planu gospodarki niskoemisyjnej  mogą być: wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne, modernizacja sieci dystrybucji ciepła, termomodernizacja budynków, przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, rozwój sieci transportu publicznego, zasadzenie nowych drzew, wtórne wykorzystanie odpadów nadających się do odzysku i wiele innych działań.

Wzięcie udziału w Planie to również postawienie na nowe technologie i liczne modernizacje. Decyzję o przystąpieniu do tego Planu powinny podjąć gminy, choć działania stoją po stronie władz, jak i mieszkańców terenu objętego programem.

Ze stworzonym Planem można ubiegać o unijne dotacje.