EKOSCAN – Twój partner w walce o czyste powietrze i efektywną energię

Ekoscan Innowacja i Rozwój Sp. z o.o. to zespół ekspertów w zakresie ochrony środowiska, efektywności energetycznej i gospodarki odpadami. Od lat skutecznie wspieramy mieszkańców, samorządy i przedsiębiorców w realizacji projektów ograniczających niską emisję oraz poprawiających jakość powietrza.

Kompleksowa obsługa programów grantowych

Działamy jako operator programów grantowych w wielu gminach. Oferujemy pełne wsparcie - od przygotowania dokumentacji po rozliczenie inwestycji - w takich programach jak:

  • Czyste Powietrze
  • Mój Prąd
  • Moje Ciepło
  • Niska Emisja
  • Lokalne i regionalne programy dotacyjne

Pomagamy w wymianie źródeł ciepła, montażu instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i przeprowadzeniu termomodernizacji.

OZC i audyty energetyczne – rzetelna dokumentacja techniczna

Wykonujemy:

  • Obliczenia Zapotrzebowania na Ciepło (OZC) - wymagane w procesie ubiegania się o dotacje
  • Audyty energetyczne – identyfikujące realne możliwości oszczędności energii
  • Świadectwa charakterystyki energetycznej - zgodnie z Dyrektywą Budynkową UE

Nasze opracowania są zgodne z aktualnymi normami i wymaganiami instytucji finansujących.

Dlaczego EKOSCAN?

  • ✅ Realizujemy inwestycje proekologiczne od A do Z
  • ✅ Obsługujemy osoby fizyczne, JST i firmy
  • ✅ Działamy skutecznie, terminowo i zgodnie z przepisami
  • ✅ Łączymy wiedzę techniczną z doświadczeniem projektowym

Zadbaj o czyste powietrze w swojej gminie. Zainwestuj w nowoczesne rozwiązania energetyczne i skorzystaj z dotacji. Z EKOSCAN zrobisz to sprawnie i bezpiecznie.

👉 Skontaktuj się z nami: biuro@ekoscan.pl 
📞 Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Jednym z niezbędnych elementów naszego życia jest energia. Ułatwia je oraz stwarza komfortowe warunki zarówno do pracy jak i odpoczynku. Energia jest niezbędna do podstawowych czynności tj. przygotowania posiłków, podgrzania wody czy ogrzewania mieszkania. Obecnie jednak gospodarstwa domowe mają coraz większą trudność w zaspokajaniu swoich potrzeb energetycznych i przeznaczają na to dużą część swojego budżetu.

Na przestrzeni lat 2010-2020 obserwowalny jest ciągły wzrost cen energii sięgający około 20%. Z opracowanego przez Instytut Energetyki Odnawialnej (IEO) raportu wynika, że koszty wytwarzania i cen na energię elektryczną w Polsce będą nieprzerwanie rosły. Przeprowadzone analizy wskazują na nieunikniony, bezwzględny wzrost kosztów produkcji energii. Biorąc pod uwagę najbliższe 10 lat istnieje ryzyko nawet dwukrotnego wzrostu cen w przypadku energii elektrycznej. W odniesieniu do cen pozostałych paliw, wykorzystywanych głównie do produkcji ciepła, zmiany mogą nie być aż tak duże, ale również w większości przypadków obserwowany będzie ich wzrost. Dochodzenie do w pełni rynkowych cen energii oraz niwelowanie różnic pomiędzy kosztami i cenami wpłynie na wzrost wysokości taryf dla wszystkich grup odbiorców, w tym także gospodarstw domowych. Wpłynie to na zwiększenie ponoszonych przez gospodarstwa domowe wydatków na energię elektryczną i ogrzewanie, co może rzutować na zwiększenie liczby ubogich energetycznie.

Problem ubóstwa energetycznego pierwszy raz dostrzeżono i zdefiniowano w Wielkiej Brytanii. Wypracowano tam definicję zjawiska, która brzmi: w sytuacji ubóstwa energetycznego znajduje się gospodarstwo domowe, które na utrzymanie dostatecznego poziomu ogrzewania musi przeznaczyć więcej niż 10% swojego dochodu. W wielu krajach właśnie ta definicja została przyjęta jako wyjściowa. Wśród przyczyn tego zjawiska wymienia się przede wszystkim efektywność energetyczną budynku, zarobki, cenę paliwa przeznaczonego do ogrzewania budynku, a także warunki klimatyczne.

Szacuje się, że w Polsce problem ubóstwa energetycznego dotyczy obecnie ok. 12% gospodarstw domowych (a skala zjawiska jest niewspółmierna do skali ubóstwa dochodowego) – z czego blisko 6% Polaków jest ubogich energetycznie, ale nie dochodowo. Problem ubóstwa energetycznego jest również zróżnicowany lokalnie – istnieją gminy, w których zjawisko to dotyka większej liczby osób i są takie, w których ten problem prawie nie występuje. Przyjęta Polityka energetyczna Polski do 2040 roku zakłada redukcję zjawiska o 30% do poziomu maksymalnie 6%. Wśród głównych narzędzi walki z ubóstwem energetycznym wymienia się termomodernizację budynków mieszkalnych oraz zapewnienie efektywnego i ekologicznego dostępu do ciepła.

Wprowadzenie narzędzi poprawy istniejącej sytuacji wymaga wprowadzenia do polskiego ustawodawstwa definicji ubóstwa energetycznego. W tym celu przez Ministra Klimatu i Środowiska powołany został Zespół do wsparcia odbiorcy wrażliwego oraz redukcji ubóstwa energetycznego w Polsce, którego celem, oprócz wypracowania definicji, jest identyfikacja i rozwój instrumentów przyczyniających się do redukcji ubóstwa energetycznego.

Poza poziomem krajowym widoczne są również działania na poziomie regionalnym. W przyjętej aktualizacji Programu Ochrony Powietrza województwa małopolskiego zawarto zapis dotyczący przygotowania analizy problemu ubóstwa energetycznego w gminach. Zarząd i Sejmik Województwa Małopolskiego zobowiązani zostali do dostarczenia wytycznych do przygotowania ww. analizy. Ponadto w Programie wskazano, iż analiza powinna obejmować przygotowanie bazy osób, które spełniają wymagania Programu Stop Smog, zgodnie z art. 11d ust. 1 pkt 1 - 4 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. 2020 r. poz. 412) lub późniejszymi zmianami kryteriów programu. Zaproponowana przez ww. Zespół definicja ubóstwa energetycznego jest punktem wyjścia do opracowania metodyki, którą będzie można replikować na obszar całego kraju.

W Polsce większość działań na rzecz walki z ubóstwem energetycznym realizowana jest oddolnie. Jednym z takich przykładów był projekt ASSIST, finansowany w ramach Programu Horyzont 2020, którego celem była walka z ubóstwem energetycznym poprzez zwiększenie zaangażowania konsumentów na rynku energii, przejawiającego się pozytywnymi zmianami zachowań związanych ze zużyciem energii.

Problem zjawiska ubóstwa energetycznego został zauważony i scharakteryzowany stosunkowo niedawno. W Polsce wciąż brak jest ogólnej metodyki działań rozpoznawczych zjawiska, która ułatwiłaby identyfikację osób narażonych na zjawisko ubóstwa energetycznego i wdrażanie odpowiednich instrumentów wsparcia skierowanych do osób narażonych na zjawisko, a tym samym wpłynęłaby na zmniejszenie jego skali.

Obecnie w Polsce powstają programy dotacyjne na wykonanie termomodernizacji budynku oraz wymianę źródła ciepła z nieefektywnego na bardziej efektywne i ekologiczne skierowane także do ubogich energetycznie (np. Stop Smog, Czyste Powietrze). Programy te mają określone wymogi, w głównej mierze w oparciu o ubóstwo dochodowe. W Polsce powszechnym problemem jest brak metodyki analizy zjawiska ubóstwa energetycznego, co utrudnia samorządom proces aplikowania i wdrażania instrumentów wsparcia, które miałyby przeciwdziałać temu zjawisku.

Głównym celem metodyki jest oszacowanie skali zjawiska ubóstwa energetycznego w gminie wraz ze wskazaniem źródła pozyskiwanych danych. Analiza ubóstwa energetycznego pozwoli na identyfikację osób narażonych na ubóstwo energetyczne oraz pozwoli na skierowanie do nich instrumentów wsparcia w krótszym czasie.

Źródło: Metodyka analizy ubóstwa energetycznego dla Gmin

Ekoscan Innowacja i Rozwój Sp. z o.o.
ul. Karola Miarki 2F
41-940 Piekary Śląskie

tel. 48 600 243 782
tel. 48 570 700 606
biuro@ekoscan.pl

NIP: 6452542004
KRS: 0000542593
REGON: 360731383

Godziny pracy biura:
poniedziałek – piątek
od 8:00 do 16:00

Kapitał zakładowy: 5 000,00 PLN
Sąd Rej. w Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

Bank Śląski S.A.
06 1050 1230 1000 0090 3054 3905

Dotacje unijne i krajowe na rzecz ochrony środowiska

W trosce o ochronę środowiska i czyste powietrze, stworzono szereg programów unijnych oraz krajowych, których celem jest wsparcie niezamożnych gospodarstw domowych we wspólnych staraniach o przestrzeganie Ecodesignu (Ekoprojektu), a także założeń gospodarki niskoemisyjnej. Dbając o rozprzestrzenienie idei korzystania z odnawialnych energii i uświadamianie społeczeństwa w zakresie zanieczyszczeń powietrza Unia Europejska oferuje znaczące dofinansowania programów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w danym województwie. Programy takie jak:  STOP Smog, Mój Prąd, Moje ciepło, Czyste Powietrze oraz Program ochrony środowiska realizowane są jako programy krajowe ze wsparciem finansowym WFOSiGW oraz NFOSiGW.

Podstawowym celem firmy EKOSCAN jest świadczenie wysokiej jakości usług i poszukiwanie rozwiązań biznesowych odnoszących się do założeń zrównoważonego rozwoju. Podejmowane przez firmę działania realnie przekładają się na ochronę środowiska, dzięki konkretnym planom  ograniczania niskiej emisji, przeprowadzaniu inwentaryzacji źródeł ciepła i audytu energetycznego . Fachowe podejście doświadczonego już zespołu stanowi podstawę wkładu we wspólną walkę o czyste powietrze, tym samym o ochronę środowiska. Dbając o odbiorcę, a także o środowisko, EKOSCAN kompleksowo realizuje założenia Ecodesignu, dotyczące kotłów na paliwo stałe, co stanowi nowe wytyczne obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2020 roku.

Zgodnie z założeniami zrównoważonego, Ecodesign oferuje pomoc w działaniu mającym na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, dzięki specjalizowaniu się w ochronie środowiska, a także energetyce. ECOSCAN wspiera w realizacji programu ochrony środowiska – pomoże uzyskać środki na działania mające pozytywny wpływ na jakość powietrza.

Plan gospodarki niskoemisyjnej

Plan gospodarki niskoemisyjnej to dokument strategiczny. Przedstawia dane zużycia energii na konkretnym obszarze i wskazuje, jaki poziom zużycia planuje się osiągnąć po wprowadzeniu koniecznych zmian. To w nim wyznaczone są działania, które umożliwiają rozwój gospodarki konkretnego terenu w gospodarkę niskoemisyjną.

Cele Planu gospodarki niskoemisyjnej

W Planie znajdują się te cele, które obejmują ograniczenie zużycia energii przez osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz rozwój energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania mają na celu poprawienie jakości powietrza. W spisie celów i pomysłach na ich przeprowadzenie powinny być wyodrębnione priorytety. Konkretne realizacje muszą być dostosowane do realnych potrzeb. Należy również uwzględnić ważne aspekty finansowe oraz organizacyjne.

W tworzeniu Planu gospodarki niskoemisyjnej należy pamiętać o tym, że nie jest to skończony dokument. Z każdym rokiem należy wprowadzać do niego poprawki – oceniać podjęte już działania, przekształcać inne w razie potrzeby lub wprowadzać nowe pomysły.

Kolejnym cennym w tym temacie działaniem jest przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł ciepła. Polega ona na zapoznaniu się ze sposobem ogrzewania budynków na danym obszarze. Inwentaryzacja ta daje informacje do zaplanowania prac związanych z modernizacją i wymianą pieców i kotłów. To natomiast przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji spalin, która negatywnie wpływa na stan zdrowia mieszkańców.

Przykładowymi realizacjami Planu gospodarki niskoemisyjnej  mogą być: wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne, modernizacja sieci dystrybucji ciepła, termomodernizacja budynków, przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, rozwój sieci transportu publicznego, zasadzenie nowych drzew, wtórne wykorzystanie odpadów nadających się do odzysku i wiele innych działań.

Wzięcie udziału w Planie to również postawienie na nowe technologie i liczne modernizacje. Decyzję o przystąpieniu do tego Planu powinny podjąć gminy, choć działania stoją po stronie władz, jak i mieszkańców terenu objętego programem.

Ze stworzonym Planem można ubiegać o unijne dotacje.