Projekt pn. "Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii na terenie Gminy Bytom i Radzionków" jest inicjatywą współfinansowaną z funduszy unijnych w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie mieszkańców w realizacji inwestycji w odnawialne źródła energii (OZE), obejmujących m.in. instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła, magazyny energii oraz systemy zarządzania energią.

Maksymalne dofinansowanie wynosi do 85% kosztów kwalifikowanych, nie przekraczając kwoty 157 000 zł brutto dla Gminy Bytom, a dla Gminy Radzionków 132 000 zł brutto.

Projekt w Gminie Bytom – Warianty instalacji grantowych:

  • 119 zestawów: instalacja fotowoltaiczna + pompa ciepła do c.o. oraz c.w.u + magazyn energii elektrycznej + system zarządzania energią,
  • 3 pompy ciepła do c.o. oraz c.w.u,
  • 8 zestawów: instalacja fotowoltaiczna + magazyn energii elektrycznej,
  • 9 instalacji fotowoltaicznych,
  • 3 magazyny energii elektrycznej.

Maksymalna wysokość grantu dla Gminy Bytom (za poszczególne warianty):

  • Instalacja fotowoltaiczna: 5 000,00 zł/kWp, nie więcej niż do 50 tyś. zł
  • Powietrzna pompa ciepła c.o. oraz c.w.u: 70 000,00 zł
  • Magazyn energii elektrycznej (dla instalacji fotowoltaicznej): 35 000,00 zł
  • System zarządzania energią: 2 000,00 zł

Projekt w Gminie Radzionków – Warianty instalacji grantowych:

  • 86 zestawów: instalacja fotowoltaiczna + pompa ciepła do c.o. oraz c.w.u + magazyn energii elektrycznej + system zarządzania energią,
  • 30 zestawów: PV i magazyn energii,
  • 3 magazyny energii dla istniejących już instalacji PV.

Maksymalna wysokość grantu dla Gminy Radzionków (za poszczególne warianty):

  • Instalacja fotowoltaiczna: 5 000,00 zł/kWp, nie więcej niż do 50 tyś. zł
  • Powietrzna pompa ciepła c.o. oraz c.w.u: 45 000,00 zł
  • Magazyn energii elektrycznej (dla instalacji fotowoltaicznej): 35 000,00 zł
  • System zarządzania energią: 2 000,00 zł

1. ETAPY REALIZACJI PROGRAMU GRANTOWEGO

1.1. Weryfikacja kwalifikacji Grantobiorcy

  • Publikacja listy uczestników oraz podmiotów wykluczonych na stronie projektu w dniu 10 września 2025 r.
  • Dostarczenie dokumentów w terminie 30 dni od publikacji listy, czyli do dnia 10 października 2025 r.:
    • Dokumentu potwierdzającego użytkowanie budynku (załącznik nr 4 do Podręcznika Grantobiorcy).
    • Dokumentu potwierdzającego prawo do dysponowania nieruchomością (wypis/wydruk z Ksiąg Wieczystych).
    • Pełnomocnictwa i zgody współwłaścicieli (jeśli dotyczy – załącznik nr 3).
    • Oświadczenia Grantobiorcy o statusie prowadzenia działalności gospodarczej (załącznik nr 10).
  • Weryfikacja przez Grantodawcę, czy budynek jest oddany do użytkowania oraz czy Grantobiorca posiada prawo do dysponowania nieruchomością.

1.2. Podpisanie umowy o powierzenie grantu

  • Dostarczenie dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy grantowej w terminie do 60 dni, czyli do 10 grudnia 2025 roku.
  • Obowiązkowe załączniki (koszt niekwalifikowalny, ponosi Grantobiorca):
    • Dokument OZC (dla pomp ciepła c.o. i c.w.u.) wraz z kartą inwentaryzacyjną budynku.
    • Uproszczony audyt energetyczny wraz z kartą inwentaryzacyjną budynku (dla instalacji fotowltaicznej lub/i magazynu energii).
    • Opinia kominiarska (jeśli przeprowadzenie okablowania PV przez przewody wentylacyjne/kominowe).
  • Umowa z wybranym wykonawcą może być zawarta dopiero po podpisaniu umowy o powierzenie grantu.
  • Dokumentacja (OZC lub audyt) musi być sporządzona przez osobę znajdującą się na liście Rekomendowanych Audytorów Energetycznych lub przez członka ZAE.
  • Umowy z Grantobiorcami będą podpisywane na bieżąco po złożeniu kompletu dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy grantowej oraz po dokonaniu ich pozytywnej weryfikacji przez operatora projektu. Operator będzie się umawiał na podpisanie umowy indywidualnie z każdym Grantobiorcą.

1.3. Wybór wykonawcy i realizacja inwestycji

  • Grantobiorca wybiera wykonawcę zgodnie z Regulaminem i zawiera umowę cywilnoprawną. Umowy zawierane są na własne ryzyko i odpowiedzialność Grantobiorcy.
  • Inwestycja musi zakończyć się w ciągu 90 dni od podpisania umowy grantowej. Termin ten może zostać wydłużony na uzasadniony wniosek o maksymalnie 60 dni.
  • Umowa z Wykonawcą powinna uwzględniać:
    • Wytyczne dla Wykonawców Instalacji Fotowoltaicznych oraz Magazynu Energii Elektrycznej,
    • Wytyczne dla Wykonawców powietrznych pomp ciepła c.o. i c.w.u.,
    • Wytyczne dla Wykonawców Systemu Zarządzania Energią,
    • Minimalną zawartość dokumentacji powykonawczej,
    • Minimalne parametry techniczne urządzeń,
    • Postanowienia zawartej umowy grantowej,
    • Kosztorys stanowiący podstawę do odbioru prac.

1.4. Odbiór techniczny i rozliczenie

  • Odbiór instalacji przez Inspektora Nadzoru.
  • Sporządzenie protokołu odbioru końcowego (załącznik nr 8).
  • Wystawienie faktury końcowej przez wykonawcę dopiero po podpisaniu pozytywnego protokołu odbioru końcowego – brak możliwości faktur zaliczkowych.
  • Płatność wyłącznie przelewem bankowym z konta Grantobiorcy określonego w zawartej umowie grantowej.

1.5. Złożenie wniosku o wypłatę grantu

  • Grantobiorca składa wniosek o wypłatę grantu (załącznik nr 7) w terminie 14 dni od podpisania protokołu odbioru końcowego ostatniej instalacji.
  • Weryfikacja braku zaległości podatkowych – brak uregulowanych zobowiązań skutkuje anulowaniem wniosku do czasu uregulowania zobowiązań.
  • Grantobiorca musi przedłożyć kopię polisy ubezpieczeniowej dotyczącą zamontowanej Instalacji OZE wraz z potwierdzeniem płatności.
  • Dokumenty wymagane do wypłaty grantu:
    • Faktura VAT dla poszczególnego wariantu grantu,
    • Protokół odbioru końcowego instalacji,
    • Potwierdzenie płatności przelewem,
    • Projekt powykonawczy inwestycji,
    • Załącznik nr 7- wraz z dokumentami wymaganymi przy składaniu rozliczenia należy złożyć w kolejności zgodnej z numeracją porządkową wskazaną w załączniku nr 7.

1.6. Utrzymanie efektu rzeczowego i ekologicznego

  • Grantobiorca zobowiązany jest do utrzymania efektu ekologicznego przez okres 5 lat.
  • Obowiązek corocznego raportowania wyprodukowanej energii cieplnej i elektrycznej.
  • Oznakowanie projektu.

2. RYZYKA REALIZACJI PROJEKTU

  • Opóźnienia przekraczające 90 dni – skutkujące utratą dofinansowania.
  • Brak wymaganych dokumentów – prowadzący do odmowy wypłaty środków.
  • Brak współpracy z Operatorem i Inspektorem Nadzoru – może skutkować skreśleniem z listy uczestników.
  • Niezgodność inwestycji z regulaminem – brak refundacji kosztów.

3. NADZÓR INWESTORSKI

  • Weryfikacja dokumentacji technicznej powykonawczej.
  • Obowiązek zgodności mocy urządzeń z OZC/audytem energetycznym.
  • Uruchomienie instalacji przez autoryzowany serwis przed odbiorem końcowym.
  • Potwierdzenie gwarancji zamontowanych urządzeń.

Projekt realizowany jest w sposób zapewniający pełną transparentność finansową oraz zgodność z wymogami unijnymi, mając na celu efektywne wdrożenie technologii OZE na terenie Gminy Bytom i Radzionków.

Ekoscan Innowacja i Rozwój Sp. z o.o.
ul. Karola Miarki 2F
41-940 Piekary Śląskie

tel. 48 600 243 782
tel. 48 570 700 606
biuro@ekoscan.pl

NIP: 6452542004
KRS: 0000542593
REGON: 360731383

Godziny pracy biura:
poniedziałek – piątek
od 8:00 do 16:00

Kapitał zakładowy: 5 000,00 PLN
Sąd Rej. w Gliwicach, X Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego

Bank Śląski S.A.
06 1050 1230 1000 0090 3054 3905

Dotacje unijne i krajowe na rzecz ochrony środowiska

W trosce o ochronę środowiska i czyste powietrze, stworzono szereg programów unijnych oraz krajowych, których celem jest wsparcie niezamożnych gospodarstw domowych we wspólnych staraniach o przestrzeganie Ecodesignu (Ekoprojektu), a także założeń gospodarki niskoemisyjnej. Dbając o rozprzestrzenienie idei korzystania z odnawialnych energii i uświadamianie społeczeństwa w zakresie zanieczyszczeń powietrza Unia Europejska oferuje znaczące dofinansowania programów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych w danym województwie. Programy takie jak:  STOP Smog, Mój Prąd, Moje ciepło, Czyste Powietrze oraz Program ochrony środowiska realizowane są jako programy krajowe ze wsparciem finansowym WFOSiGW oraz NFOSiGW.

Podstawowym celem firmy EKOSCAN jest świadczenie wysokiej jakości usług i poszukiwanie rozwiązań biznesowych odnoszących się do założeń zrównoważonego rozwoju. Podejmowane przez firmę działania realnie przekładają się na ochronę środowiska, dzięki konkretnym planom  ograniczania niskiej emisji, przeprowadzaniu inwentaryzacji źródeł ciepła i audytu energetycznego . Fachowe podejście doświadczonego już zespołu stanowi podstawę wkładu we wspólną walkę o czyste powietrze, tym samym o ochronę środowiska. Dbając o odbiorcę, a także o środowisko, EKOSCAN kompleksowo realizuje założenia Ecodesignu, dotyczące kotłów na paliwo stałe, co stanowi nowe wytyczne obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2020 roku.

Zgodnie z założeniami zrównoważonego, Ecodesign oferuje pomoc w działaniu mającym na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery i wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, dzięki specjalizowaniu się w ochronie środowiska, a także energetyce. ECOSCAN wspiera w realizacji programu ochrony środowiska – pomoże uzyskać środki na działania mające pozytywny wpływ na jakość powietrza.

Plan gospodarki niskoemisyjnej

Plan gospodarki niskoemisyjnej to dokument strategiczny. Przedstawia dane zużycia energii na konkretnym obszarze i wskazuje, jaki poziom zużycia planuje się osiągnąć po wprowadzeniu koniecznych zmian. To w nim wyznaczone są działania, które umożliwiają rozwój gospodarki konkretnego terenu w gospodarkę niskoemisyjną.

Cele Planu gospodarki niskoemisyjnej

W Planie znajdują się te cele, które obejmują ograniczenie zużycia energii przez osoby prywatne oraz przedsiębiorstwa, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz rozwój energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Wszystkie te działania mają na celu poprawienie jakości powietrza. W spisie celów i pomysłach na ich przeprowadzenie powinny być wyodrębnione priorytety. Konkretne realizacje muszą być dostosowane do realnych potrzeb. Należy również uwzględnić ważne aspekty finansowe oraz organizacyjne.

W tworzeniu Planu gospodarki niskoemisyjnej należy pamiętać o tym, że nie jest to skończony dokument. Z każdym rokiem należy wprowadzać do niego poprawki – oceniać podjęte już działania, przekształcać inne w razie potrzeby lub wprowadzać nowe pomysły.

Kolejnym cennym w tym temacie działaniem jest przeprowadzenie inwentaryzacji źródeł ciepła. Polega ona na zapoznaniu się ze sposobem ogrzewania budynków na danym obszarze. Inwentaryzacja ta daje informacje do zaplanowania prac związanych z modernizacją i wymianą pieców i kotłów. To natomiast przyczynia się do ograniczenia niskiej emisji spalin, która negatywnie wpływa na stan zdrowia mieszkańców.

Przykładowymi realizacjami Planu gospodarki niskoemisyjnej  mogą być: wymiana źródeł ciepła na niskoemisyjne, modernizacja sieci dystrybucji ciepła, termomodernizacja budynków, przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, rozwój sieci transportu publicznego, zasadzenie nowych drzew, wtórne wykorzystanie odpadów nadających się do odzysku i wiele innych działań.

Wzięcie udziału w Planie to również postawienie na nowe technologie i liczne modernizacje. Decyzję o przystąpieniu do tego Planu powinny podjąć gminy, choć działania stoją po stronie władz, jak i mieszkańców terenu objętego programem.

Ze stworzonym Planem można ubiegać o unijne dotacje.