Zadbaj o czyste powietrze i zwalcz niską emisję!
Niska emisja to emisja szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery, wynikająca głównie z nieekologicznych systemów ogrzewania oraz intensywnego transportu spalinowego. Substancje te przedostają się na wysokość do 40 metrów, co bezpośrednio wpływa na jakość powietrza, którym oddychamy. W połączeniu z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, takimi jak brak wiatru i wysoka wilgotność, mogą one prowadzić do powstawania smogu – szczególnie groźnego dla naszych dróg oddechowych i zdrowia.
Nasza Misja – Twoje Czyste Powietrze
Firma EKOSCAN, jako Operator Programu Ograniczania Niskiej Emisji w gminach, oferuje kompleksową pomoc mieszkańcom przy ubieganiu się o dotacje unijne i krajowe na modernizację systemów ogrzewania oraz termomodernizację budynków jednorodzinnych. Inwestycja w nowoczesne systemy grzewcze i zmiana dotychczasowych metod ogrzewania to skuteczny sposób na redukcję smogu w Twojej okolicy.
Dyrektywa Budynkowa i Świadectwa Charakterystyki Energetycznej
Dyrektywa Budynkowa Unii Europejskiej stanowi kluczowy element walki z niską emisją, wprowadzając standardy dotyczące efektywności energetycznej budynków. Jednym z jej wymogów jest posiadanie Świadectwa Charakterystyki Energetycznej, które ocenia zużycie energii w budynku. Nasza firma oferuje profesjonalne wykonanie tych świadectw, a także przeprowadzanie audytów energetycznych, które pozwalają zidentyfikować obszary wymagające poprawy w celu obniżenia zużycia energii i emisji szkodliwych substancji.
Audyty Energetyczne – Klucz do Efektywności
Audyty energetyczne są niezbędne, aby dokładnie określić, jakie kroki należy podjąć, aby zwiększyć efektywność energetyczną budynku. W ramach naszych usług oferujemy kompleksowe audyty, które pomagają w określeniu optymalnych rozwiązań, prowadzących do zmniejszenia kosztów ogrzewania i poprawy komfortu użytkowania budynku.
Dotacje na Modernizację w Programach Czyste Powietrze, Mój Prąd i Moje Ciepło …
Oferujemy wsparcie w zakresie pozyskiwania dotacji w ramach programów takich jak Czyste Powietrze, Mój Prąd, Moje Ciepło oraz innych. Programy te umożliwiają finansowanie wymiany przestarzałych systemów grzewczych na nowoczesne, ekologiczne rozwiązania, jak również instalację odnawialnych źródeł energii, takich jak panele fotowoltaiczne, pompy ciepła i kolektory słoneczne. Dzięki temu możesz nie tylko zredukować koszty ogrzewania, ale również przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Twojej okolicy.
Wspieramy Twój Ekologiczny Wybór
Nasza oferta obejmuje także wsparcie w przygotowaniu dokumentacji i współpracy z lokalnymi gminami przy modernizacji źródeł ciepła. Przystąpienie do programu ograniczenia niskiej emisji przynosi korzyści zarówno ekologiczne, jak i ekonomiczne – nie tylko dla beneficjentów, ale i dla całej społeczności.
Ponadto, EKOSCAN wspiera przedsiębiorców w ewidencji odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami ochrony środowiska. Oferujemy pomoc w prawidłowym unieszkodliwianiu odpadów, przedstawiamy interpretacje przepisów oraz wdrażamy kompleksowe systemy obsługi gospodarki odpadami.
Skontaktuj się z Nami
Jeśli masz pytania lub potrzebujesz dodatkowych informacji, skontaktuj się z nami. Razem możemy skutecznie walczyć z niską emisją i smogiem, chroniąc zdrowie nasze i naszych bliskich.
Długo oczekiwany program Mój Prąd 4.0 ruszy 15 kwietnia 2022 r. W jego ramach prosumenci będą mogli otrzymać dofinansowanie zakupu instalacji fotowoltaicznych, które zostaną podpięte do nowego systemu rozliczeń net-billing. Co ważne, o dotację będą mogli ubiegać się także właściciele starszych instalacji, choć trzeba będzie spełnić jeden bardzo ważny warunek. W tym przypadku po raz pierwszy promowany ma być nowy system rozliczeń net-billing, który od 1 kwietnia zastąpi stosowany do tej pory system upustów.
Co jednak oznaczało “rozliczanie się na starych zasadach”? Otóż istniały dwa sposoby rozliczania się z fotowoltaiki (przy instalacji typu on-grid):
- Net-metering (system opustów) - prosument wytwarza energię z paneli fotowoltaicznych i nadwyżkę wprowadza do sieci, by później móc odebrać nawet 70-80 proc. wprowadzonej energii. W praktyce oznacza to bardzo niskie rachunki za prąd w ciągu roku, szczególnie wtedy, gdy panele wytwarzają jej zbyt mało. Pozwala na wykorzystywanie nadwyżek energii elektrycznej w okresach, kiedy nasłonecznienie w naszym regionie nie jest wystarczające. W zależności od mocy naszej instalacji, możemy pobrać różną ilość energii elektrycznej z sieci. System opustów podzielony jest na dwie części. Jeżeli posiadamy mikroinstalację o mocy do 10kW, za każdy przesłany 1 kWh otrzymujemy z powrotem 0,8 kWh, natomiast posiadając instalację od 10 kW do 50 kW możemy pobrać 0,7 kWh. Na pobranie tej energii mamy 365 dni od jej wprowadzenia. Aby dokładnie wytłumaczyć system opustów w Polsce, najlepiej posłużyć się przykładem. Załóżmy, że posiadamy instalację fotowoltaiczną o mocy 5 kWp. W czerwcu panele wygenerowały łącznie 500 kWh, z czego 400 kWh zostało wykorzystane w domu. Pozostałe 100 kWh przesłaliśmy do sieci energetycznej i możemy pobrać 80% tej energii w czasie słabego nasłonecznienia w przeciągu 365 dni.
- Net-billing – to rozliczanie kosztowe opierające się o wartość energii zakupionej i oddanej. Mówiąc prościej, prosumenci będą sprzedawać nadwyżki energii wprowadzonej do sieci po określonej cenie, a za energię pobraną będą płacić jak inni odbiorcy. Net-billing zakłada, że pieniądze ze sprzedaży nadwyżki energii z fotowoltaiki będą znajdować się w depozycie przez okres 12 miesięcy. Dzięki nim prosument będzie mógł płacić za zużytą energię. Środki, które pozostaną niewykorzystane, będą im wypłacane. Ograniczono jednak wysokość wypłacanej kwoty, aby zabezpieczyć się przed ewentualnym przewymiarowywaniem instalacji i nadprodukcją. Nie może być ona wyższa niż 20% wartości prądu, który został wprowadzony do sieci w danym miesiącu. Wyprodukowane nadwyżki będą sprzedawane po średniej cenie z rynku hurtowego z poprzedniego miesiąca, a od połowy 2024 roku - po średniej cenie godzinowej.
Oznacza to, że do 31 marca 2022 r. należało zainstalować i uruchomić przydomową instalację fotowoltaiczną. Wciąż oczywiście nie wiemy, jak przełoży się to na rachunki, ale możemy założyć, że stary system był bardziej opłacalny od nowego Net-billing.
Zgodnie z założeniami programu, dofinansowanie samej instalacji PV ma wynosić maksymalnie 4 tys. zł, ale jeśli zdecydujemy się rozszerzyć ją też o inne elementy, to kwota wzrasta do 5 tys. zł. Tymi dodatkowymi elementami są magazyn ciepła, na który można otrzymać dotację do 5 tys. zł lub magazyn energii elektrycznej, do którego dopłata może wynieść 7,5 tys. zł. Do tego możliwe jest też uzyskanie do 3 tys. zł na współpracujące z tymi urządzeniami inteligentne systemy zarządzania energią HEMS/EMS. Maksymalna kwota dofinansowania dla nowych użytkowników może więc wynieść łącznie nawet 20 tys. 500 zł.
Istnieje jednak również opcja dla obecnych posiadaczy instalacji PV. By jednak otrzymać jakiekolwiek pieniądze, należy zmienić swój obecny system rozliczeń na net-billing. Tutaj mamy jednak dwie sytuacje. Pierwsza dotyczy osób, które korzystały z dofinansowania w poprzedniej edycji programu – w takim przypadku mogą otrzymać do 2 tys. zł dofinansowania fotowoltaiki. Dopłaty do magazynów ciepła i energii oraz systemów HEMS/EMS są dokładnie takie same jak dla nowych instalacji.
Czytaj więcej: Mój Prąd – nawet do 20,5 tys. zł dofinansowania fotowoltaiki i magazynów energii
Zgodnie z art. 18 ust. 5 ustawy z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2166) – dalej u.e.e., informacje o zrealizowanych przedsięwzięciach służących poprawie efektywności energetycznej oraz wysokości uzyskanej w wyniku ich realizacji oszczędności energii finalnej do centralnego rejestru oszczędności energii finalnej (CROEF) wprowadzają instytucje:
1) zawierające z wnioskodawcami umowy o dofinansowanie, w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818), projektów realizowanych w ramach programów i instrumentów finansowych, o których mowa w ust. 4, lub podejmujące decyzje o dofinansowaniu, w rozumieniu art. 2 pkt 2 tej ustawy, takich projektów,
2) inne niż wskazane w pkt 1, zawierające z wnioskodawcami umowy o dofinansowanie przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej u odbiorcy końcowego, realizowanych w ramach programów i instrumentów finansowych, o których mowa w ust. 4, lub przyznające dofinansowanie takich przedsięwzięć.
Dane do CROEF wprowadza podmiot, który przyznał dofinansowanie na przedsięwzięcie służące poprawie efektywności energetycznej (np. wymiana pieców, montaż paneli fotowoltaicznych). Jeżeli starosta udzielił dofinansowania z własnego budżetu na takie przedsięwzięcie, to powinien wprowadzić dane do CROEF.