Przyjęta przed kilkoma laty tzw. śląska uchwała antysmogowa nakłada na właścicieli domów i mieszkań obowiązek dostosowania źródeł ogrzewania do wprowadzonych zasad.

Od ponad trzech lat funkcjonuje tzw. śląska uchwała antysmogowa. Uchwała sejmiku województwa śląskiego w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, weszła w życie 1 września 2017 r. Dokument zakazał stosowania niektórych paliw, w tym węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla, mułów, flotokoncentratów węglowych i mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem oraz niesezonowanego drewna o wilgotności powyżej 20 procent.
Uchwała wprowadziła także wymagania emisyjne wobec nowo instalowanych urządzeń grzewczych na paliwa stałe. Zgodnie z nią, kotły centralnego ogrzewania muszą spełniać min. standard emisyjny 5. klasy, a kominki, piece i ogrzewacze na paliwo stałe min. standard emisyjny wg ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń na paliwo stałe.
Natomiast wymóg emisyjności dla funkcjonujących kotłów węglowych został odroczony w czasie, ale trzeba będzie je stopniowo likwidować. Warto więc przypomnieć, że likwidacja kotłów pozaklasowych eksploatowanych powyżej 10 lat od daty ich produkcji lub bez tabliczki znamionowej musi nastąpić do końca 2021 roku. Kotły pozaklasowe eksploatowane 5-10 lat od daty ich produkcji muszą być zlikwidowane do końca 2023 roku, kotły pozaklasowe eksploatowane poniżej 5 lat od daty ich produkcji - do końca 2025 roku, a kotły klasy 3. lub 4. do końca 2027 roku.

Czytaj więcej: Uchwała antysmogowa. Kto musi wymienić kocioł w 2021 roku?

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków w pełnym zakresie funkcjonalności ma działać dopiero w 2023 roku. Wcześniej jednak rozpocznie się pilotaż w wybranych gminach. Wprowadzenie danych do bazy ma odbywać się niejako przy okazji wykonywania czynności zawodowych przez uprawnione osoby.

Choć rząd wdraża nowe programy „Czyste powietrze” i „Stop smog”, a samorządy lokalne podejmują własne inicjatywy antysmogowe, to zdaniem specjalistów to wciąż za mało aby poprawić jakość powietrza. Tym, co blokuje rzeczywistą poprawę jakości powietrza, jest brak kompleksowych danych o źródłach tzw. niskiej emisji, co praktycznie uniemożliwia planowanie projektów na poziomie gmin, powiatów i województw oraz rzetelny monitoring efektów podjętych działań.

Samorządowcy podkreślają, że obecnie obowiązujące przepisy nie dają samorządom uprawnienia do pozyskania od właściciela budynku informacji o sposobie ogrzewania budynku.

CEEB - mega źródło o przyczynach smogu

Problem ma rozwiązać Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB), której powstanie zakłada znowelizowana ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów, podpisana 13 listopada 2020 roku przez prezydenta.

CEEB ma być narzędziem, które posłuży do identyfikowania źródeł niskiej emisji z budynków. Mają tam trafić dane pozyskane w ogólnopolskiej powszechnej inwentaryzacji obejmujące domy oraz wszystkie inne budynki np. magazyny, garaże, gospodarstwa rolne, szpitale. O wpisaniu do ewidencji decydować ma moc wykorzystywanego źródła ciepła - do 1 MW mocy, czyli takie, na które nie trzeba mieć pozwolenia.

Do bazy trafią też informacje o budynkach i lokalach w zakresie: źródła ciepła, źródła energii elektrycznej, źródła spalania paliw, przekazanej premii termomodernizacyjnej lub remontowej, ulgi podatkowej, udzielonego dofinansowania. A także dane właścicieli lub zarządców budynków. Inwentaryzacja ma objąć ok. 5-6 mln budynków. Rocznie ma przybywać do bazy informacja o ponad pół miliona budynków.

W Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków mają znaleźć się dane, które będą pochodzić nie tylko z deklaracji mieszkańców. Do CEEB będą również wpisywane informacje pochodzące z innych rejestrów, a także kontroli i interwencji.

Czytaj więcej: CEEB - Ewidencja emisyjności budynków wystartuje dopiero za trzy lata

Zapraszamy do wpisu na listę wykonawców projektu: Ograniczenie niskiej emisji na terenie działalności Związku Międzygminnego ds. Ekologii w Żywcu” – STOP SMOG

Ofertę można złożyć poprzez formularz dostępny na stronie https://forms.gle/7NHz1pjHrKDqBV7Y6 

W ramach podpisanej umowy Związek uzyskał dofinansowanie w wysokości 14 324 848,50 zł (wartość całkowita projektu: 15 078 797,90 zł) na realizację 434 inwestycji na terenie 11 gmin (Gilowice, Jeleśnia, Koszarawa, Lipowa, Łodygowice, Milówka, Radziechowy-Wieprz, Rajcza, Ujsoły, Węgierska Górka oraz Miasto Żywiec), w tym:

  • dostawę i montaż pieca gazowego – 222 szt.,
  • dostawę i montaż kotłowni biomasowych – 173 szt.,
  • dostawę i montaż pieca elektrycznego – 3 szt.,
  • modernizację komina wentylacyjnego i spalinowego – 241 szt.,
  • budowę/rozbudowę/modernizację instalacji gazowej/budowa przydomowych zbiorników na gaz – 200 szt.,
  • modernizację instalacji elektrycznej – 3 szt.,
  • modernizację instalacji c.o. – 280 szt.,
  • modernizację instalacji c.w.u. – 402 szt.,
  • budowę systemu wentylacji z rekuperacją – 12 szt.,
  • instalacje fotowoltaiczne – 144 szt.,
  • instalacje solarne – 39 szt.,
  • instalacje wiatrowe – 1 szt.,
  • pompa ciepła gruntowa – 18 szt.,
  • pompa ciepła powietrzna c.o. – 18 szt.,
  • pompa ciepła powietrzna na c.w.u. – 79 szt.

Czytaj więcej: Nabór wniosków w ramach Ograniczenie niskiej emisji na terenie działalności Związku Międzygminnego...

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłasza nabór wniosków na przedsięwzięcia polegające na zabudowie mikroinstalacji fotowoltaicznych, tj. instalacji o mocy do 50 kW z terenu województwa śląskiego w ramach Programu „50 kW na start” wspierającego przedsięwzięcia z zakresu odnawialnych źródeł energii dla średnich, małych i mikroprzedsiębiorców.

Beneficjentami środków są mikroprzedsiębiorcy, małe lub średnie przedsiębiorstwa (MŚP), zgodnie z Załącznikiem I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.

Dofinansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych zadania w tym:

  1. w formie pożyczki w wysokości 90% udzielonego dofinasowania oprocentowanej 0,95 s.r.w., lecz nie mniej niż 3% w stosunku rocznym.
  2. w formie dotacji do 10% udzielonego dofinansowania.

Warunkiem udzielenia przez Fundusz dofinansowania w formie dotacji jest skorzystanie z dofinansowania w formie pożyczki w ramach niniejszego programu.

Czytaj więcej: Ogłoszenie o naborze wniosków w ramach Programu „50 kW na start” wspierającego przedsięwzięcia z...

Sejm przyjął nowelizację ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz niektórych innych ustaw, której celem jest udoskonalenie działania programów antysmogowych "Czyste powietrze" oraz "Stop smog". Ma też powstać Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB).

Za ustawą głosowało 437 posłów, przeciw było 11, żaden nie wstrzymał się od glosu. Teraz nowela trafi pod obrady Senatu. Regulacja co do zasady ma poprawić funkcjonowania działającego od lutego 2019 r. pilotażowego programu "Stop smog" oraz zarządzanego przez NFOŚiGW programu "Czyste powietrze". 

Korzystniej dla samorządów

Przyjęta nowela przewiduje zmniejszenie minimalnej liczby budynków jednorodzinnych, która umożliwi samorządom wnioskowanie o środki z programu "Stop smog" (z 2 do 1 proc. lub 20 budynków). Przepisy zakładają ponadto jednorazowe zniesienie tego limitu, o ile wcześniej gmina zawarła co najmniej jedno porozumienie.

W ramach usprawnienia programu zaproponowano również zmniejszenie z 50 na 30 proc. wymaganej redukcji zapotrzebowania na ciepło grzewcze liczonego łącznie dla wszystkich przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych przez gminę. Skrócony zostaje również -  z 10 do 5 lat - okres utrzymania efektów przedsięwzięć niskoemisyjnych. Takie inwestycje mają zostać rozszerzone o m.in. przyłączenie budynku do sieci elektroenergetycznej, modernizację istniejącego przyłącza ciepłowniczego, gazowego lub elektroenergetycznego.

Czytaj więcej: Sejm za usprawnieniem walki ze smogiem